Baltic Safety Products AB, org.nr 556200-0777, Industrivägen 7, 545 02 Älgarås
Tel: 0506-36990 webshop@baltic.se
VILLKOR VID KÖP PÅ BALTIC.SE
Dessa villkor gäller när du som konsument (nedan kallad “du”) gör beställningar hos Baltic Safety Products AB (nedan kallad ”Baltic”), via vår e-handelsbutik baltic.se (nedan kallad ”Sajten”). Genom att använda och/eller göra en beställning via Sajten godkänner du villkoren som anges här, samt bekräftar att du tagit del av informationen om hur dina personuppgifter behandlas, samt vår användning av cookies.
För att handla hos oss måste du vara över 18 år, inte stå under förmyndarskap och vara bosatt i Sverige.
Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om varan du har beställt är slut i lager).
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Sajten.
Dessa villkor kan komma att ändras. För din beställning gäller den version av villkoren som är tillgänglig då du lägger din beställning.
ORDERBEKRÄFTELSE
Beställning av varor kan ske via Sajten. När du har lagt en beställning kommer Baltic att sända en orderbekräftelse till den mailadress som du har angivit. Först när du har mottagit orderbekräftelsen har ett avtal ingåtts. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för eventuella kontakter med oss.
Dessa allmänna villkor utgör tillsammans med orderbekräftelsen avtalsunderlaget för ditt köp. Avtalet och annan information relaterad till avtalsförhållandet tillhandahålls på svenska och engelska. Du kan när som helst kontakta oss och få en kopia skickad till dig.
KONTAKTUPPGIFTER
Baltic Safety Products AB (publ), org.nr 556200-0777,
Adress: Industrivägen 7, 545 72 Älgarås
E-mail: webshop@baltic.se
Telefon: + 46 (0) 506-369 90
Vi finns till din support vardagar mellan kl. 08.00-16.00.
HANTERING AV DINA PERSONUPPGIFTER
För att kunna göra en beställning behöver du lämna en del uppgifter om dig själv till oss. I vår privacy policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter.
BESTÄLLNING OCH PRISER
Vid beställning via Sajten gäller de priser som var aktuella vid beställningstillfället, oavsett om priset går upp eller ned efteråt. Alla priser på Sajten anges i SEK eller EUR beroende på vilket språk du har ställt in. Alla priser är angivna inklusive moms men exklusive eventuell fraktkostnad och fakturaavgift. Avgifter och kostnader kan variera beroende på val av betalningssätt och leveranssätt. Fri frakt inom Sverige. Aktuella kostnader och avgifter anges alltid innan du slutför din beställning.
BETALNING
Genom samarbete med olika betaltjänstleverantörer kan vi erbjuda nedan betalsätt. Notera att för vissa betalningssätt gäller betaltjänstleverantörens avtalsvillkor (vilka kan innehålla kostnader/avgifter) och integritetspolicyer. Vi uppmanar dig att noggrant läsa igenom sådana villkor innan du väljer betalningssätt.
Klarna
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning. Fullständiga villkor för Klarna Checkout hittar du här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/10/sv_se/checkout
Fakturan skickas ut separat via mail i samband med att ordern skickas från oss. Kredittiden på fakturan är 30 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på Klarna.com, eller genom att kontakta Klarnas kundservice på telefon 08-120 120 10.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.”
Har du betalat med presentkort eller använt en rabattkod? Spara dessa uppgifter efter genomfört köp. Vid eventuell retur av varan kan du kontakta oss på webshop@baltic.se för att återaktivera din kod.
LEVERANS OCH TRANSPORT
Vi strävar efter att leverera snarast möjligt efter att avtal har ingåtts. Leveranstiden kan variera beroende på om varorna finns i lager.
Inom Sverige skickar vi våra paket med Postnord. Vid leveransförsening meddelar vi dig om detta och fortsätter att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt har avtalats har du rätt att häva beställningen om leveranstiden mot förmodan skulle överstiga 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Vid leverans till postombud hämtar du ut varorna mot legitimering. Avisering av leverans kan ske per mail, post eller sms. Varan anses avlämnad när du hämtat ut försändelsen. Om du inte hämtar ut aviserad försändelse inom utsatt tid går försändelsen genom retur tillbaka till oss. Vi har då rätt att debitera dig en frakt- och returavgift på 95 kronor.
ÅNGERRÄTT
Du har alltid 30 dagars ångerrätt vid köp av varor på Sajten. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 30 dagar från det att du eller någon av dig angiven person tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Du utövar ångerrätten genom att lämna oss ett meddelande härom på de kontaktuppgifter som framgår ovan. Du kan alltid fylla i Konsumentverkets standardformulär som finns på www.konsumentverket.se eller det standardformulär som vi skickat till dig vid avtalets ingående och skicka till oss.
Nyttjar du din ångerrätt måste du inom 30 dagar från det att du meddelade oss att du ångrar dig, på egen bekostnad, lämna/sända tillbaka varan till oss, läs om hur du returnerar varorna under ”Returer” nedan.
När du utövar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka det belopp som du betalat för varan, exklusive miljöavgift, snarast möjligt dock senast inom 14 dagar efter att vi har fått ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten och under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna från dig eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna.
Om du vill utöva din ångerrätt och få full återbetalning har du bara rätt att hantera varan i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Du har exempelvis givetvis rätt att prova en köpt flytväst men inte använda den utomhus. Skulle du ha hanterat varan i större utsträckning än detta förbehåller vi oss rätten att dra av en summa från det belopp som vi återbetalar. Prisavdraget ska motsvara den värdeminskning som skett jämfört med varans ursprungliga värde i nyskick.
Har du valt att betala genom Klarna rekommenderar vi, för att undvika en betalningspåminnelse från Klarna, att du betalar fakturan, för att senare få den återbetalad. Du kan också flytta fram fakturans förfallodatum. Detta tar Klarna normalt ut en mindre avgift för. För att flytta fram fakturans förfallodatum besök Klarna.com, kontakta Klarnas kundservice på telefon 08-120 120 10, eller logga in på ditt konto i Klarnas app. När vi har mottagit varorna i retur återbetalas beloppet för den/de varor du har returnerat och Klarna meddelar dig om uppdaterad faktura via mail. Är ordern redan betald meddelar Klarna dig om återbetalning. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några bankdagar) från det att vi erhållit varan/varorna i retur.
RETURER
För att returnera en vara kan du använda den förtryckta retursedeln som följde med ditt paket. Saknar du en retursedel – kontakta oss.
Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med sådan vid köpet, t.ex. kartong och medföljande emballage. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick. Sätt inte tejp eller etiketter direkt på originalförpackningen.
Väljer du att inte använda den förtryckta retursedeln ska returen sändas med företagspost direkt till vårt lager. Skickas din retur till terminal eller ombud så ligger den normalt kvar i 14 dagar innan den returneras till dig. Kontakta oss på webshop@baltic.se för mer information.
BYTE TILL ANNAN VARA
Vi har tyvärr inte möjlighet att byta storlek via mail eller meddelande på retursedel. Vill du byta en vara behöver du därför nyttja din ångerrätt enligt ovan samt göra en ny beställning.
REKLAMATIONER
Du har rätt att reklamera varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara, kontakta oss på webshop@baltic.se.
Reklamationen måste ske inom skälig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet eller bristen och ska riktas mot säljaren, dvs. Baltic, om du har köpt varan via Sajten. Om du köpt din Baltic-produkt av någon av våra återförsäljare ber vi dig vända dig till ditt inköpsställe för att få hjälp med din reklamation. Reklamation som sker inom två (2) månader efter det att du märkt felet ska alltid anses ha skett i rätt tid. Sådant meddelande kan lämnas till Baltic muntligen eller skriftligen men vi rekommenderar av bevisskäl att du skickar in reklamationen till oss skriftligen. Rätten att reklamera gäller i tre (3) år efter att du tog emot varan.
Vid reklamation måste du returnera felaktig produkt till oss, läs mer om hur du returnerar varorna under ”Returer” ovan. Om produkten visar sig vara felfri har vi rätt till ersättning för frakt- och undersökningskostnader.
Vid reklamation ska du alltid uppvisa kvitto eller köpebevis.
GARANTI
Vi lämnar fem (5) års garanti på våra säkerhetsprodukter med undantag för flytkläder som har en garantitid om två (2) år. Vi lämnar tvåårsgarantin på övrig konfektion/kläder. Garantin gäller enbart material- eller produktionsfel. Garantin omfattar enbart reparation av produkten, eller utbyte till en ny likvärdig produkt. Garantin förutsätter att produkten enbart använts för privat bruk, ej varit utsatt för olyckshändelse samt att normal aktsamhet tillämpats och bruksanvisningen följts. Om det är något annat som avviker från din beställning så kontakta oss på webshop@baltic.se.
FÖRSENAD LEVERANS
Vid eventuell försening på 30 dagar kan du häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Har du betalat i förskott och vill häva köpet p.g.a. försenad leverans återbetalar vi dig. Har du inte mottagit avisering om att paketet finns att hämta inom den på orderbekräftelsen estimerade leveranstiden ber vi dig kontakta oss på webshop@baltic.se.
ÄNDRING AV UPPGIFTER PÅ SKICKAD ORDER
Det är viktigt att kontrollera att namn och adress stämmer innan du slutför ditt köp. Namnet måste skrivas exakt så som det står på din legitimation. Vi har tyvärr inte möjlighet att ändra uppgifter på en order som redan är skickad. Kan ordern inte hämtas ut ligger paketet kvar hos ombudet i 14 dagar. Uppger du felaktig mailadress och/eller telefonnummer kan det leda till att du inte mottar någon avisering om att din order anlänt hos ditt ombud. Har det blivit fel, kontakta oss på webshop@baltic.se.
TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Vi värdesätter dig som kund högt och vill alltid hjälpa dig. Vid reklamationer och eventuell tvist som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr för klagomål. Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.
VILLKOR B2B VID KÖP PÅ BALTIC.SE
Dessa villkor gäller när du som företagskund (nedan kallad ”Köparen”) beställer varor av oss, Baltic Safety Products AB (nedan kallad ”Baltic”). Genom att slutföra beställning/göra en order godkänner Köparen att dessa villkor tillämpas.
SUPPORT
Vi finns till din support vardagar mellan kl. 08.00-16.00, via e-mail, info@baltic.se eller per telefon, +46 (0) 506-369 90. På www.baltic.se finner du fakta om Baltic och våra produkter.
PRIS OCH BETALNINGSVILLKOR
Varornas pris framgår av Baltics vid var tid gällande prislista för företagskunder. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Baltic reserverar sig för eventuella pris- och tryckfel. För ordrar som lämnas via telefon eller mail kan Baltic komma att debitera en administrationsavgift. Ytterligare avgifter och/eller kostnader hänförliga till köpet, t.ex. fraktkostnad, kan tillkomma, vilka specificeras i samband med din beställning och/eller i offerten.
Om inte annat skriftligen har avtalats mellan parterna, ska betalning ske senast 30 dagar efter att fakturan har skickats. Vid dröjsmål med betalningen utgår en årlig dröjsmålsränta om 7,5 procentenheter beräknat från fakturans förfallodag intill dess att betalning har erhållits. Baltic har vidare rätt att debitera påminnelseavgift, förseningsavgift och andra indrivningskostnader som är förenade med betalningsdröjsmålet.
ÅTERTAGANDEFÖRBEHÅLL
De sålda varorna förblir Baltics egendom till dess att de har blivit till fullo betalda. Skulle varorna utmätas eller försätts Köparen i konkurs åligger det Köparen att omedelbart underrätta Baltic därom, samt att upplysa utmätningsman, Kronofogdemyndigheten eller konkursförvaltare om Baltics äganderätt till varorna.
Baltic förbehåller sig rätten att återta varorna om Köparen inte betalar i enlighet med avtalet.
Vid ett återtagande av varorna ska, om inte annat skriftligen avtalats mellan parterna, varorna, på Köparens bekostnad och ansvar, sändas till av Baltic angiven adress. Samtliga kostnader i samband med återtagandet ska betalas av Köparen.
GARANTITID
Med undantag för flytkläder samt flytvästar som är ägnade för professionellt bruk, lämnar Baltic fem (5) års garanti på våra säkerhetsprodukter. Baltic lämnar två (2) års garanti på övrig konfektion/kläder (inbegripet flytkläder och flytvästar ägnade för professionellt bruk). Garantin gäller enbart material- eller produktionsfel. Garantin omfattar enbart reparation av produkten, eller utbyte till en ny likvärdig produkt. Garantin förutsätter att produkten ej varit utsatt för olyckshändelse, att normal aktsamhet tillämpats och bruksanvisningen följts. Om produkten är avsedd för privat bruk förutsätts vidare att produkten enbart använts av slutkund för sådant bruk. Om det är något annat som avviker från beställning kontakta oss på info@baltic.se.
ORDERUNDERLAG
Inkommen beställning och/eller order måste innehålla fullständig information om Köparen, det inbegriper bl.a. organisationsnummer, leveransadress och kontaktuppgifter.
ORDERERKÄNNANDE
Baltic förbehåller sig rätten att göra en kreditprövning av Köparen innan en beställning/order accepteras.
Accepterar Baltic en beställning/order skickas ordererkännande till den av Köparen angivna mailadressen. Ordererkännandet ligger som grund för ordern och förväntas granskas av Köparen inom 48 timmar från det att ordererkännandet har skickats. Efter 48 timmar anses Köparen godkänt ordererkännandet om inget annat meddelats Baltic.
LEVERANS- OCH FRAKTVILLKOR
Baltic anlitar leverantör för leverans av produkterna. Estimerad leveranstid, fraktkostnad och övriga leveransvillkor specificeras i samband med beställningen och/eller i respektive offert.
REKLAMATION
Köparen är skyldig att kontrollera varorna vid mottagandet. Stämmer inte leveransen överens med beställningen, är varorna skadade eller föreligger eljest fel är Köparen skyldig att omedelbart meddela Baltic detta. Köparen får inte åberopa fel i leveransen eller i en enskild vara om den inte lämnar Baltic meddelande om felet inom tio (10) arbetsdagar från det att Köparen mottog varorna.
Meddelande om reklamation ska skickas till info@baltic.se eller +46 (0) 506-369 90.
Om inte annat skriftligen avtalats, ska felaktiga varor returneras till: Baltic Safety Products AB, Industrivägen 7, 545 72 Älgarås.
Om varan visar sig vara felfri har Baltic rätt till ersättning för frakt- och undersökningskostnader.
PÅFÖLJDER VID FEL
Är varan felaktig och beror det inte på Köparen eller något förhållande på Köparens sida, ska Baltic med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar avhjälpa felet genom reparation eller omleverans.
ANSVARSBEGRÄNSNING, FORCE MAJEURE
Baltic är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför Baltics kontroll (”Force Majeure”) och som förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande av sådan förpliktelse. Detsamma gäller om skadan eller underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från Baltics underleverantör som orsakats av Force Majeure. Såsom Force Majeure kan anses bl.a. naturkatastrof, arbetskonflikt, strejk, eldsvåda, virusutbrott, krig eller krigshot, ändrad myndighetsbestämmelse, förordning eller lag, eller myndighetsingripande.
Hindras Baltic från att fullgöra avtalet p.g.a. Force Majeure ska Baltic underrätta Köparen om hindret och dess inverkan samt om eller när fullgörelse beräknas kunna ske. Baltic har rätt att förlänga leveranstiden motsvarande den tid som den hindrande omständigheten kvarstår samt en rimlig tilläggstid för fullgörelse av sina åtaganden.
Baltic ansvarar inte för några indirekta skador såsom, men inte begränsat till, ersättning till tredje man, förlorad vinst, annan förlust eller andra följdskador. Baltics skadeståndsansvar ska aldrig uppgå till mer än det belopp som motsvarar vad Köparen har betalat för den vara/de varor som omfattas av avtalsbrottet. Ansvarsbegränsningen i detta stycke gäller inte i den mån sådan begränsning strider mot tvingade lag såsom produktansvarslagen (1992:18) eller produktsäkerhetslagen (2004:451).
LAG OCH TVIST
På detta avtal ska svensk rätt tillämpas. Tvist i anledning av detta avtal ska avgöras av domstol med Skaraborgs tingsrätt som första instans.